
Foto: Pixabay
Da je reč o oceni, iz matematike bi sa ovoliko bodova dobili čistog keca.
Đaci gimnazija i srednjih stručnih škola bolje znaju engleski jezik od srpskog. To su pokazali rezultati pilotiranja državne mature, prema kojima su budući maturanti iz engleskog jezika osvojili prosečno 64 boda, a iz srpskog 47 od maksimalnih 100 poena. Pilotiranje je pokazalo i vrlo slab rezultat iz matematike – prosek je svega 18 poena.
Da je reč o oceni, iz matematike bi sa ovoliko bodova dobili čistog keca!
Ove zapanjujuće loše rezultate iz srpskog jezika i matematike, koji se, inače, polažu na svim završnim ispitima kao obavezni, profesori i psiholozi tumače nedostatkom motivacije da učenici pokažu stvarno znanje, ali i pragmatičnošću mlade generacije koja neće da radi ništa za šta proceni da joj ne treba. Jer, pilotiranje državne mature ničim nije bilo uslovljeno, đacima je ostavljeno na volju da u njemu učestvuju, a prema iskustvima profesora koji su dežurali, veliki broj njih napustio je ispit nakon pola sata.
Što se tiče boljeg poznavanja engleskog jezika nego srpskog, naši sagovornici smatraju da je reč i o zanemarivanju maternjeg jezika u školama, velikom uticaju anglosaksonske kulture, ali i ekonomskim razlozima, jer deca uče strane jezike da bi lakše otišla u zemlje zapadne Evrope na fakultet ili da rade.
– Opšti globalni milje je pod jakim uticajem anglosaksonske kulture, a engleski jezik počinje da zauzima mesto latinskog jezika u doba humanizma i renesanse, kao jezik opšte komunikacije. Ko zna taj jezik, lakše će naći posao van zemlje ili otići na studije – kaže za naš list profesor Filološkog fakulteta dr Slavko Petaković.
On ukazuje i da status našeg jezika u nastavi nije dobar i podseća da se lingvisti zalažu za davanje natpredmetnog statusa srpskom jeziku. Prof. Petaković naglašava da se neznanje maternjeg jezika odražava i na sve druge predmete, pa i na matematiku.
– Ako učenik ne razume pročitani tekst, on ne može da radi ni matematiku, ni hemiju, niti bilo koji drugi predmet – upozorava naš sagovornik.
Istovremeno, profesor matematike i direktor prestižne novosadske gimnazije „Jovan Jovanović Zmaj“ Radivoje Stojković smatra da prosek od 18 osvojenih poena – nije realno stanje.
– Znaju oni mnogo više, ali naša omladina neće da se potrudi, pragmatična je i ponaša se po principu – ako ne moram, neću. Da bi se rešili zadaci iz matematike, trebalo je razmišljati, čitati zadatak, postaviti ga i uraditi, što nije moglo na brzinu, a oni ne žele da ulažu trud ako ne moraju – ocenjuje prof. Stojković.
(Telegraf)